20
11/2011
0

"Rejtett" politikai hirdetés

Az előző bejegyzésben már említettem, hogy szerintem a QR-kódok legnagyobb marketinges fegyverténye, hogy kíváncsivá teszi az embert, hogy vajon mit rejthet maga mögött. Önkénytelenül is azon veszi észre magát az ember, ha meglát egy QR-kódot, hogy veszi elő a telefont beolvasni a kódot.

Ez az a faktor, ami a politikai üzenetek közvetítésénél fontos alapot adhat a QR-kódok használatára. Pár héttel ezelőtt láttam egy képet valamelyik őszi tüntetésről, amin a fiatalember kezében tartott transzparens egy QR-kódot ábrázolt. Persze akkor még nem gondoltam, hogy ilyen jellegű blogot fogok indítani, most meg már késő... elfelejtettem, hogy hol láttam. A mai napon azonban az egyik ismerősöm megosztott egy önkormányzati képviselő testületi ülésről készült videóból kivágott képet, amin látható, hogy a képviselő (?) előtti notebookra egy hatalmas QR-kód (="rejtett" politikai hirdetés) lett felragasztva.

04_01_laptop.jpg

Mindenkinek az volt az első kérdése, hogy mit takar a kód? Örömmel írhatom, hogy végre nem arra használta valaki a dolgot, hogy egy url-t rejtsen el. Jelen esetben a kód egy politikai üzenetet, "hirdetést" tartalmaz:

"Lepusztított város, új polgármestert keres
Jelige: kalandorok kíméljenek"

Persze, a kommentelők mindjárt fel is tették a válaszukat:

04_02_valasz.jpg

"Tönkretett város kilenc képviselőt cserélne bármire.
 jelige: ráfizetéssel is." 

Azért azt ne várjuk, hogy ezentúl a több százezres tüntetéseken majd a tüntetők egyik fele a QR-kódos transzparenseket, míg a másik fele a mobilokat fogja a kezében tartani. Nem is lenne jó, ha a klasszikus táblákat felváltanák ezek. Meg ugyebár minden csoda három napig tart - húúú... akkor ezek szerint három napom van a blog befejezésére? ;). Így hamar megunhatóvá, elcsépelté válhatnak a politikai üzenetek QR-kódba rejtése. Ennek ellenére ilyen szempontból kíváncsian várom a következő nagy, országos kampány hadjáratot, hogy vajon megjelennek az óriásplakátokon a kódok, vagy sem. És ha megjelennek, akkor vajon klasszikus tartalmuk lesz (értsd: url), vagy kihasználják a kódban rejlő lehetőségeket és valami kreatív tartalmat tesznek mögé.

Szolgálati kérdés: a QR-kódokhoz odaírjam, hogy mit takarnak, vagy az a jobb, ha rejtve marad, és minden kedves olvasó maga fedezheti fel a rejtett tartalmat?

19
11/2011
0

Lenni vagy nem lenni

Az itt most a kérdés, hogy mindenhová érdemes-e QR-kódot tenni, vagy sem?

Nem lenni állapot

Itt van például ez a Vígszínházas plakát... A fotók ugyan nem véletlenül olyanok, amilyenek, de... A képek most nemcsak hangulatfestő, hanem szemléltető ábrák is. A plakát ugyanis az egyik metrómegálló mozgólépcsője mellett látható, a mozgólépcsőn állva pedig ilyen minőségű képet lehet készíteni a plakátról annak ellenére, hogy már készültem rá (értsd: elő volt készítve a telefon, a fotó alkalmazás pedig már el volt indítva). Egy ekkora méretű QR-kód leolvasására szerintem ilyen körülmények között esély sincs... (Ha esetleg valakinek sikerült volna, az kérem jelezzen vissza.)

03_03_lvnl.jpgPár nappal később egy másik metrómegállóban, végül sikerült találkoznom a plakáttal a peronnál lévő falon. Itt már jobbak voltak a megszemlélési körülmények, így meg tudjuk nézni, hogy mit rejt a plakáton szereplő QR-kód.

Természetesen ismét egy szimpla url-t kapunk. Értsd a Vígszínház bérlet-kombinációit nézhetjük meg az asztali gépekre optimalizált honlapjukon. A lapon kicsit feljebb görgetve - mert, hogy a QR-kódos link az adott Vígszínházas oldal egy részére irányít - egy vicces ajánlattal szolgálnak: "Ha kényelmi vagy biztonsági okokból nem szereti az éjszakai közlekedést, akkor vasárnap délutánra is válthat bérletet." Érdekes ezt pont a metró peronon olvasni ;)

03_02_lvnl.jpg

A nagy kérdésre - Lenni vagy nem lenni - pedig nekem most inkább az a válaszom, hogy nem lenni. A QR-kód egészen addig, amíg nem olvassuk be, bármit takarhat. Ha látok egyet, akkor kíváncsi vagyok, hogy mit tettek mögé - ezért is lehet a marketingesek aranyládája. Ha viszont egy olyan kódot látok, amit nem tudok leolvasni - mert a mozgólépcső azért még nem áll meg a kedvemért, akkor bizony mérges leszek! Persze megértem, hogy csak az ilyen kíváncsi emberegyedek miatt nem fognak külön legyártani egy mozgólépcsős hirdetést meg egy peron mellettit. De akkor is! ;)

Egy szó, mint száz, ha megtehetjük, járjunk el színházba!

(Egy kis kiegészítés a képek minőségét illetően: Egyelőre úgy gondolom, hogy a blogra mobillal készített képeket fogok jellemzően feltölteni, hiszen a QR-kódokat eleve az alacsonyabb képkészítési tehetséggel bíró mobilokkal olvassuk be, nem egy tükörreflexessel állunk elé szkennelgetni...)

 

16
11/2011
0

Dór Kuka QR-kódja

 

Csak, hogy nehogy már pont ennek a blognak ne legyen...
reményeim szerint az idő múlásával majd szépülni fog a kód...
de egyelőre csak ennyire futotta ;)

00_qrkod_dorkuka.jpg

16
11/2011
0

Mit sütött ki a Fornetti?

Eldobva

Mielőtt félre értenétek: a blogon nem csak a hirdetéses QR-kódokkal kívánok foglalkozni, sőt... de egyelőre még csak ilyen jellegűekkel találkozom.

A mai napon viszonylag "sok" kódot láttam, úgyhogy szinte a bőség zavarával küzdök. Gondolnom kell azonban az ínségesebb napokra is, úgyhogy most csak a legutolsót osztom meg veletek, a többit pedig elraktározom (így például később írok majd csak arról, hogy mennyire kifizetődő mozgólépcső melletti plakátra apró QR-kódot tenni, vagy, hogy milyen is egy QR-kódnak látszó tárgy).

És akkor most a kiválasztott kódról:

Haza felé sétálva egy ELDOBOTT Fornettis papírzacskóra lettem figyelmes. Egészen pontosan arra, hogy a földön ott virít egy QR-kód. Megálltam, megnéztem, beolvastam a kódot, lefényképeztem a zacskót.

A zacskón azt olvashatjuk, hogy valami alkalmazás tölthető le... el kezdtem reménykedni, hogy na végre. Na végre nem valami egyszerű url-t kapok, valami szerencsétlen reklámhoz... persze nem tudtam elképzelni, hogy mégis milyen izgalmas dolgot tud elrejteni a kód mögé a Fornetti, de hát a remény hal meg utoljára.

Mit rejt a kód?

A DIAS alkalmazás multiplatformos letöltési lehetőségét. (Az az egy olyan dolgot, amire pár héttel ezelőtt az origo nem volt képes...)

Természetesen mielőtt telepítettem volna az alkalmazást, rákerestem a neten, hogy mégis mi lesz ez. Mert, hogy vannak már kártékony QR-kódok is. Igaz, azért azt meg kell jegyeznem, hogy a beolvasás után a beolvasó először csak megjeleníti, hogy mit olvasott be, de a végrehajtandó akcióra azért rákérdez, ergo nem kell rettegni, ha figyelünk, nem lesz problémánk. Szóval a dias-nak van csili-vili honlapja, amiről kiderült, hogy:

"A DIAS – (Digital Interactive Advertisement Solutions) olyan innovatív, többfunkciós eszköz, mellyel a marketing megjelenés felhasználói élménnyé tehető. A DIAS alkalmazás egyben QR-kód olvasó program is, melynek révén minden QR-kód leolvasható a mobiltelefon segítségével."

A zacskóMondjuk ez azért túl sokat nem mond, de az már sejthető, hogy megint valamilyen marketinges, reklámos dologról lesz szó. A QR-kód segítségével telepítettem az alkalmazást, majd a már feltelepített programmal újból beolvashattam a kódot, és megnézhettem a Fornetti gabonamezőn-erdőn átívelő reklámját...

Az android market statisztika szerint eddig kb. 500-an töltötték le az alkalmazást, amiben a mai napon mindösszesen két reklám tekinthető meg. Természetesen nem vágyom többre, de azért gondolom a koncepció az, hogy minél több felhasználóhoz minél több interaktív reklámot juttassanak el. (Egyébként a két reklám közül a Fronettinak jobban sikerült alkalmaznia a dias-ban rejlő lehetőségeket).

Értem én ezt a dias dolgot, de egyelőre nem látom, hogy a közeljövőben sikeres lehetne ez a hirdetési mód, hiszen:

  • az emberek még a szórólapot is egyik kezükkel elveszik, a másikkal pedig már dobják is a kukába - akkor meg minek telepítenének a mobiljukra még egy plusz, fölösleges alkalmazást, csak azért, hogy még több reklámot nézhessenek?
  • az interaktív hirdetések adatforgalmat generálnak, márpedig azt egyelőre a legtöbben nem szeretik...
  • a többlettartalom egyelőre nem egyértelmű.

Összességében a Fornettitől most többet láttunk, mint az eddigi egyszerű url-es QR-kódos hirdetőktől, de azt egyelőre még nem mondom, hogy mindenki telepítse fel állandóra a Dias-t.

(A zacskón látható QR-kód elérhető csodaszép felbontásban a Fornetti honlapján is.)

16
11/2011
0

Útközben

01_01_villamos.jpgNem, nem arról a bizonyos politikiai kinyilatkozásról lesz szó... Aki arra keresett rá a neten, az bizony útközben eltévedt. A mai poszt, mely a blog első rendes bejegyzése lesz, a 49-es (és nagy valószínűséggel a 47-es) villamosokon hetek óta látható QR-kódos reklámról fog szólni.

A villamosokon látható hirdetés az újra nyitó közös közszolgálati médiát hirdeti. Annak az ominózus metropol hátoldalnak az egynegyedén egyébként szintén ennek a hirdetésnek egy kicsinyített változatát láthattuk. (Talán legközelebb írok erről az origo-s hirdetésről is, ha már annyit emlegetem.)

De akkor térjünk rá - mármint én térjek rá - a lényegre! Az alábbiakban látható a hirdetésnek azon része, ahol feltüntették a QR-kódot. A két kép ránézésre ugyanazt ábrázolja, de a látszat csal ;) Amíg nem határoztam el, hogy írok a dologról egy posztot, addig azt hittem, hogy csak a második "változat" létezik. Egész pontosan az, amelyiken a QR-kódot sikerült úgy elhelyezni a viszonylag nagy méretű hirdetési felületen, hogy az a narancssárga kis lámpa pont telibe trafálja... De ma felvilágosodtam, mert kiderült, hogy pár ajtóval arrébb sikerült úgy feltenniük a reklámot, hogy egy másik ajtónál még le is olvasható maradt a kód.

  01_02_villinger.jpg 

A bevezető után jöjjön a lényeg:

A QR-kód az alábbi linkre mutat: www.hirado.hu/ujranyitunk 
A link mögött egy szeptember 19-ei cikket olvashatunk. Egyszer esetleg átfutja az ember... de azért ebben is erősen kételkedem. Az elmúlt két hónapban már erősen aktualitását vesztette a dolog, úgyhogy, aki eddig nem nézte meg, hogy mit rejt a kód, most már ne is tegye ;)
Azontúl, hogy egy két hónapos cikkről van szó, meg kell még jegyezni azt is, hogy a hivatkozott oldal nincsen mobil eszközökre optimalizálva,  pedig azt azért könnyen, viszonylag kis hibahatárral megállapíthatjuk, hogy senki nem fog oda menni a villamosokhoz asztali géppel, vagy laptoppal szkennelgetni a kódot.

01_04_villamos.jpg

A gondolat jó - a megújuló közmédia mutasson valami újat a hirdetésén, de a kivetelezés sajnos nem sikerült tökéletesre, és ez nem csak azon múlt, hogy elfelejtették figyelembe venni a villamos tartozékait. Jó lenne, ha a link egy optimalizált, dinamikus tartalommal rendelkező oldalra mutatna.

 Ha a következő bejegyzésig nem találok jártamban-keltemben valami nagyon jó QR-kódot, akkor várhatóan az ominózus origo-s hirdetésről fogok legközelebb írni.

15
11/2011
0

Kezdeti lépések

A blognak az ötlete egy elbaltázott origo.hu-s reklámhirdetésből (talán erről majd még írok külön posztot is) és egy kreatív norvég kezdeményezésből jött. A két dolog a már másfél éve bennem lappangó kíváncsiságot hozta felszínre: hogyan is állunk mi a QR-kódokkal?

Több blogot is találtam, ahol gyakrabban vagy ritkábban foglalkoznak a QR-kódokkal, de egyelőre olyannal még nem, ami csak a magyar (QR) kódhasználatra "specializálódott". Éppen ezért a következő hetekben nyitott szemmel járom az utcákat, és követem, hogy mire használjuk ezeket a kis fekete kriksz-krakszokat!